Archive for August, 2011

ye ye etok ayi yaye!

Posted: 24 August 2011 in fiksi

“atan…jangan lari lari. ni cakap pun salah ni. bukan ‘etok ayi yaye’. sebut ‘esok hari raya’. baru betul.”

“salah ke? ‘esok hayi yaye’ ke?”

“erm…boleh la tu, atan. tapi esok belum raya lagi. bulan puasa belum habis lagi.”

“acik tipu!”

“mana ada acik tipu. memang esok belum raya lagi.”

“abes tu bile kite nak yaye ni, acik?”

“nanti orang nampak anak bulan keluar, kita bolehlah raya.”

“acik?”

“ye, atan.”

“ni anak bulan yang nombor dua ke anak bulan yang kua hayi pose tu?”

“erk! macam mana pula aku nak jawab ni?”

“acik?”

“ye, atan.”

“kalo tak dapat jawab takpe ah, jangan lah cakap sowang sowang.”

cis!

“eh! atan tahu esok raya ni macam mana? siapa yang bagi tahu atan?”

“acik bedah!”

“acik bedah? acik bedah kedai jahit?”

“ha’ah acik bedah! atan nak pegi mayah acik bedah!”

“eh! atan nak marah acik bedah ni kenapa pula? jangan kacau acik bedah. dia sibuk tu. nanti tak siap pula baju yang orang tempah tu.”

“atan tak kiye. atan dengar tadi dia nyanyi nyanyi ‘etok hayi yaye! etok hayi yaye!’. dia buat atan konpius. bagi hawapan palsu kat atan. atan nak mayah dia.”

“eh! atan! nanti! ish! laju pula budak atan ni lari. erm, bedah. kau layan lah pula budak atan tu ya.”

Advertisements