kamil naik darjah baru

Posted: 5 December 2010 in jurnal

emak kamil sudah pulang. dengan abah. baru pulang dari sekolah.

emak kamil naik moto dengan abah kamil untuk ke koperasi sekolah. dan masa itu kamil nampak emak menjinjing plastik besar warna kuning. atau oren. kamil selalu keliru antara warna kuning yang pekat dengan oren. kadang kadang kamil juga keliru dengan warna biru dan hijau.

masa kamil nampak emak bawa plastik besar warna kuning yang nampak macam oren tu, kamil terus meluru ke arah emak. kamil nak tolong angkat bawa masuk rumah. kamil bawa ke depan tv yang terpasang kartun smurf. kamil belek belek plastik besar warna kuning yang nampak macam oren tu.

‘mak! mak! apa dalam ni?’

‘buku’ jawab emak kamil, pendek. kamil sengeh, ‘tau dah sebenarnya’ kamil berbisik perlahan.

‘mak! mak! boleh buka tak?’

‘jangan mengada. buka sekolah minggu depan baru buka.’ kamil tak jadi buka. kamil masih sengeh lagi.

‘habis tu tak payah tulis nama ke? nanti orang lain ambil macam mana?’ kamil cuba pancing hati emak.

‘tu kerja mak. mak tahu lah bila nak buat. jangan nak buka buka plastik tu’

kamil memuncungkan bibir sambil tolak plastik besar warna kuning yang nampak macam oren tu ke tepi dinding. dia cuba tengok kartun smurf di tv. tapi tak berjaya fokus. dia nak buka juga platik berisi buku tu. dan juga tak sabar sabar nak naik darjah baru.

oh ya! darjah baru memang masuk bulan dua belas. tapi ada juga yang masuk bulan satu sebab pindah sekolah. kamil suka naik darjah baru sebab mesti dapat cikgu baru. ada baju dan kasut baru. beg dan bekas pensel baru. kawan kawan dan kelas baru. dan juga buku baru. kamil suka akan bau buku baru.

yang paling kamil suka ialah salam semua orang. tak kira lah pakcik kantin atau pengawas sekolah atau guru besar. kamil akan salam dan cakap. selamat tahun baru!!!

lepas tu, kamil mesti kena marah. tahun baru bukan bulan doblas la doh, kata kawan kawan kamil.

‘habis tu kenapa sekolah kena mula bulan doblas juga!’

itu saja yang kamil tak suka.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s